dilluns, 26 d’octubre del 2009

Expliquem contes

23 / 10 / 2009

La classe de seminari de divendres va ser molt diferent respecte a les que havíem fet fins ara, ja que vam començar amb l’activitat proposada per la Loles d’explicar contes. Cadascú de nosaltres té assignat un dia per fer-ho i divendres va toca: la Berta i la Sara.

Primer ho va fer la Berta i ens va explicar el conte del Lleó Gandul, personalment hem va agradar molt ja que ho va fer molt dinàmic. Dins del conte hi havia cançons que vam haver de cantar i ens ho va fer passar molt bé. A més a més, el to de veu i l’expressivitat que va utilitzar va ser molt adient.

Seguidament, la Sara ens va llegir dos contes: els colors i la samarreta d’en Max. Tots dos contes van ser una mica complicats: el dels colors perquè cada vegada sortien més i més colors i era un embolic. I en d’en Max el personatge realitzava una sèrie d’accions una mica complicades per els nens, ja que era fàcil perdre el fil.

Per que això no tornès a passar la Loles ens va fer un llistat de punts on explica el que hem de fer o el que no hem de fer alhora d’explicar un conte infantil:

-Per tal de aconseguir que els nens estiguin atents, hem d’explicar el conte no llegir-lo.

-Alhora d’explicar el conte ens podem moure per l’espai, apropar-nos al nens, utilitzar l’expressió corporal, etc.

- Explicar sempre històries senzilles i simples perquè puguin assimilar-ho bé, i en cas de què el conte sigui molt llarg o que trobem algun embolic podem simplificar-ho.

-Ens hem de plantejar com volem explicar el conte: de forma interactiva, és a dir, que els nens participin fent preguntes, etc. , o bé explicar-ho sense interrupcions i al final poder obrir un diàleg amb els nens.
Això s’ha d’explicar abans de començar.


-Augmentar la velocitat de la narració per tal de mantenir l’atenció.

-La veu del narrador pot ser: tranquil·la, reposada... Mai s’ha de cridar però si fer cops de veu.

-I finalment, per tenir èxit hem de ser espontanis, simpàtics i fer un bon ús de l’expressió.



Un cop finalitzada aquesta activitat, vam donar pas a una altre: L’entorn sonor.
La Berta i jo, vam exposar l’activitat acompanyada d’una reflexió personal sobre la contaminació acústica.


És veritat que no ens adonem però estem completament envoltats de sons i de sorolls. La majoria de les vegades no ens adonem ja que estem acostumats a escoltar molts sons alhora. Només ens adonem quan no hi són. Estem molt contaminats acústicament i això provoca que uns efectes negatius sobre la salut auditiva, física i mental de les persones. Un informe de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), considera els 50 dBa, com el límit superior desitjable. A Espanya, s'estableix com a nivell de confort acústic els 55 dBa. Per damunt d'aquest nivell, el so resulta perniciós per al descans i la comunicació.


Frase: “Hem d’adonar-nos del nostre to de veu, ja que moltes vegades parlem d’allò més personal i tothom s’assabenta” .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada